Norske frimærker: Særfrimærker fra Svalbard, Geiranger og Flåmsbanen

 

Turistfrimærke-motiverne er fra:

Svalbard, Geiranger og Flåmsbanen 

Øgruppen Svalbard

Svalbard er navnet på den store øgruppe som ligger 81 grader nord, 1000 km fra Nordpolen. Det meste af landmassen er dækket af indlandsis, som flere steder har en tykkelse på nogle hundrede meter.
 
Det var hollandske søfarere, ledet af Willem Barents, som i 1596 opdagede Spitsbergen, Svalbards største ø.
 
Indtil første verdenskrig blev Svalbard betragtet som herreløst land, men i 1920 blev Norge tilkendt suverænitet gennem Svalbard-traktaten.
 
Helt siden midten af 1800-tallet har Svalbard været et yndet turistmål, først for engelske lorder, senere for organiserede grupper. I dag er turismen en betydelig del af Svalbards økonomi. Alle kommer med et håb om at se en isbjørn, et af verdens største landrovdyr. Den er farlig, og det ved de fleste. Det øger spændingen ved et møde.

Turistmagneten Geiranger

Det storslagne Geiranger er et af Vestlandets skønneste områder og en af Norges største turistmagneter.
 
Området frembyder utallige smukke fjeldgårde på bratte skråninger, smalle grønne strande, små hus klynger omkring færgekajerne, veje som stræber mod fjeld toppene og velbeliggende hoteller, som byder sig til.
 
Ned over bjergvæggene risler de snehvide bække, som snart breder sig ud som høje fosser. De mest kendte er ”De syv søstre” og ”Brudesløret”.
 
På sydsiden af Geirangerfjorden tilbyder fjeldfremspringet ”Prædikestolen” sig som et af de mest luftige udsigtspunkter, man kan tænke sig.”

   

Flåms banen

Flåms banen mellem Flåm (inderst i Aurlandsfjorden) og Myrdal (langs Bergens banen) er en af verdens skønneste og mest spektakulære jernbanestrækninger. På den 20 km lange togturen oplever du vild og storslået natur.
 
Flåms banen er en af verdens bratteste jernbanestrækninger på normalspor.
På 80 % av strækningen er det en gennemsnitlig stigning på 5,5 %, dvs. én meter på 18. Vendetunnelen som går i spiral ind og ud af fjeldet synliggør dristig og kyndig ingeniørkunst.
 
Arbejdet med banen blev påbegyndt i 1920, men det skulle tage 20 år før den stod færdig. Af 20 tunneler på til sammen seks kilometer er det bare to som er gravet ud ved hjælp af maskiner, 18 blev udgravet med håndkraft.

 
Email
Sitemap  Print
Udviklet af Altero Webdesign